Een nieuw avontuur… met Sinterklaas in Nieuw Zeela - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Maarten Makkink - WaarBenJij.nu Een nieuw avontuur… met Sinterklaas in Nieuw Zeela - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Maarten Makkink - WaarBenJij.nu

Een nieuw avontuur… met Sinterklaas in Nieuw Zeela

Blijf op de hoogte en volg Maarten

21 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Heya!! Weer eens tijd voor een update... zomaar een paar gebeurtenissen uit November/December.. veel leesplezier!

15 November
Natuurlijk is tussen alle dagen vol met stageverplichtingen en zware hikes ook ruimte voor wat ontspanning. Deze vrijdagavond bleek daar een uitgelezen mogelijkheid voor. Gerard (een Nederlandse student) hield zijn afscheidsparty. Weliswaar was ik niet direct door hem uitgenodigd, toch ben ik op uitnodiging van Evelien meegegaan met de gedachte: ‘the more the merrier’. In totaal waren 8 personen op het feest: Evelien te Brinke, Maggi Mag, Sacha van Dalen, Stefan Tapperwijn, Pepijn Stoop, Pieter Schouten, Gerard en ikzelf. We zijn met twee personenauto’s richting Himatangi Beach (Westkust, half uurtje rijden) gereden. Daar zijn we hout gaan sprokkelen voor een vuurtje. Dit was werkelijk in overvloed voorradig, door de zee achtergelaten na de vloed. Al gauw hadden we een goede kuil gegraven, een kampvuur waar je U tegen zegt en om het af te maken versleepten we nog een aantal flinke boomstammen die dienst deden als zeer comfortabele bank. Aan voorgebakken worstjes, in aluminium verpakte groenten en 2 dozen Tui bier was ook gedacht. Dozen bier. Ja, ik mis onze Hollandse bierkratten wel. De ondergaande zon langs de waterlijn was prachtig en wat een relaxte avond! Super dicht bij Palmy en zeker voor herhaling vatbaar.

22-24 November
Op vrijdag kwam Renske over vanuit Morrinsville om tot en met woensdag op 15 Glasgow Street te logeren. Zaterdag hebben we een korte hike in de buurt van Dannevirke gedaan met als deelnemers Evelien te Brinke, Renske Overeem, Natascha Strobinger, Eva Maier (Germany), Carlos Montaya (Colombia), Keisuke Goto, Sanne van Beers, Pieter Schouten en ik. De Stanfield Hut route in Hawke’s Bay was de bedoeling. Tot op de dag van vandaag weten we echter nog niet hoe het kon gebeuren dat we uiteindelijk een andere route in Ruahine Forest Park hebben gelopen. Deze route was met een uurtje wandelen nog korter dan de geplande route. Achteraf gezien geen grote ramp met het warme weer die dag. Halverwege hebben we een ruime lunchpauze gehad en een uur heen en weer gestruind op een bijna droogstaande rivierbedding, op zoek naar het (zou later blijken) niet te vinden vervolg van de route. Mede dankzij het heerlijke weer was dit toch een mooie hike op een dag die zou worden afgesloten met een verjaardagsfeest en BBQ bij Sanne van Beers. De dag na het feest waren de feestgangers – mede ingegeven door het aanhoudende mooie weer – in voor een rustig dagje aan de zee. We werden vergezeld door Phil Hudson en Chelsea Atkin (twee Kiwi’s die ook op het feest waren geweest). ’s Middags konden we lekker uitwaaien op Himatangi Beach onder het genot van wat ‘leftovers’ van het feest. ’s Avonds werden onze buikjes gevuld met ‘fish and chips’ bij een strandtent. Een geslaagd weekend dat me in de ‘holiday mood’ bracht.

26 November
Deze regenachtige dag werd afgesloten met een bijzondere excursie. Evelien, Natascha, Sacha, Renske en ik reden ’s avonds naar de Pohangina Valley (3 kwartier vanaf Palmy). Hier zijn we (voorzien van hoofdlamp) een dichtbegroeid bos in gelopen, waarvan je vanaf de weg gezien niet zou verwachten dat het zoveel moois herbergt. Halverwege moesten we nog een vijftigtal kinderen met begeleiders laten passeren alvorens we dieper het bos in konden. Al snel kwamen we ze tegen: glow worms! Fantastisch om te zien! Het absolute hoogtepunt kwam aan het eind van de wandelroute. Op een rotspartij, die haast aan een onoverdekte grot deed denken, bevonden zich duizenden kleine lichtgevende beestjes. Amazing!

1 December
Vrijdagavond 29 November was het dubbel feest in het huis van de Glasgowies. Evelien zou bijna vertrekken en Savannah was bijna jarig. De ochtend na het feest was de moeite om uit bed te komen groter dan mijn motivatie voor een hike in de buurt van Palmy (mede ingegeven door de slechte weersverwachting). Zondagochtend 1 december werd alsnog besloten tot uitvoering van dit plan te komen. Met Sacha van Dalen, Pepijn Stoop en Therese Pepperell (Kiwi) reden we de hele Kahuterawa Road af. Het einde van deze weg bevond zich de start van de Sledge Track. De hier en daar gladde bospaden toonden aan dat het een dag hiervoor inderdaad hevig had geregend. Deze niet al te zware hike leidde ons langs een stroompje steeds verder omhoog een bos in om uit te komen in de heuvels met een heel mooi uitzicht over Palmy en omgeving. Op een uitkijkpunt stond echter een wind waar je U tegen zegt en besloten werd om de lunch ergens langs de weg naar beneden te nuttigen.

5 en 7 December
Deze donderdag zijn Sanne en ik naar Foxton gereden op uitnodiging van de eigenaar van ‘The Dutch Market’ en ‘The Dutch Windmill’. Hier konden we na een complete make-over met wat schminkwerk ons acteertalent laten zien als Zwarte Piet. Sinterklaas was een oude man (zoals het hoort) en die in de buurt van Foxton woonde. Oorspronkelijk kwam hij uit Zuid-Afrika terwijl zijn vrouw (ook aanwezig) uit Nederland kwam. Bizar hoe dit kwartet bij elkaar gekomen is en hier in Nieuw Zeeland de Kiwikinderen een indruk van onze Hollandse traditie moest geven. Het was nog maar af te wachten hoeveel publiek er op af zou komen. Dit jaar werd het voor de eerste keer georganiseerd. Boven verwachting kwam toch een 50-tal kinderen op de viering af, vaak met van oorsprong Nederlandse ouders. Op 7 December mochten Sanne, Sint en ik de viering nog even dunnetjes over doen, nu op de locatie van ‘The Dutch Windmill’. De eerste verdieping van de molen was werkelijk schitterend aangekleed. Voor kinderen echt een ruimte uit hun dromen, met alle lichten en versieringen aan de muur. Frappant was dat in dezelfde ruimte ook een kerstboom met lichtjes en al stond. Nog gekker was dat een cd-speler onder deze kerstboom Sinterklaas liedjes liet horen. Hoe dan ook, Sinterklaas met zijn Zuid-Afrikaanse ‘roots’ was weer meesterlijk in zijn rol en de kinderen vonden het prachtig. Enkele volwassen Kiwi’s hadden meer moeite met het idee en spraken de goedheiligman geregeld aan met ‘Santa Claus’. Al met al een unieke ervaring om Sinterklaas op deze manier door te brengen.

Foto’s zijn inmiddels te vinden in 3 albums (stage; Palmerston North en korte uitstapjes; weekendtrips) op mijn facebook. Volgende keer lezen jullie over mijn kerstvakantie in een prachtig gebied op het Noordereiland: Coromandel Peninsula. Jullie moeten even geduld hebben, omdat ik nu elke ochtend zo’n 600 koeien melk en ondertussen ook druk ben met mijn verslag.